Sabtu, 20 Julai 2013

HARNINA - 6


.....E. N. A. M.....


Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang tiga jam dari Bandar Batu Pahat ke Kuala Lumpur tidaklah terasa jauh oleh Harnina. Dua hari berada di kampung kemudian dia bertolak ke Kuala Lumpur kerana sudah berjanji dengan Humaira untuk bertemu. Bas yang membawa Harnina sudahpun bergerak meninggalkannya di Terminal Bersepadu Selatan. Harnina menunggu pula Humaira untuk mengambilnya dari situ. Begitulah janji mereka.
            Dia duduk di bangku yang disediakan di ruangan tersebut sambil memerhati keadaan sekeliling. Terlalu banyak perubahan yang ada. Tempat ini jauh lebih selesa berbanding dengan Puduraya dahulu, getus hati kecilnya. Sedang dia asyik memerhati keadaan sekeliling, telefon bimbitnya berbunyi. Nama Adli tertera pada skrin. Dia pantas tersenyum sebelum menjawab panggilan tersebut.

         “Assalamualaikum….”, senyuman semakin jelas pada wajahnya.


        “Wa’alaikumussalam… Nina, awak dekat mana?.” Suara Adli kedengaran agak cemas. Satu soalan yang tidak diduga oleh Harnina. Dia segera memerhati keadaan sekeliling. Mencari-cari kalau-kalau Adli ada disekitar itu. Ramai orang yang bergerak di situ tetapi masing-masing dengan haluan dan arah tujuan sendiri.

           “Errr… saya ada dekat luar pejabat ni. Kenapa?,” ujarnya berbohong. Dia tidak mahu Adli tahu tentang kehadirannya di situ. Dia mahu membuat kejutan terhadap lelaki yang disayanginya itu. Sebab itulah dia sengaja mengambil cuti agak lama sedikit.

      "Owh…tak ada apa. Saya ingatkan awak ada di Kuala Lumpur ni.” Suara Adli kedengarannya tidak tegang seperti tadi. Nadanya juga sudah berubah.
           
           “Awak ni… saya kan kerja. Takkanlah saya boleh ada di sana, dekat dengan awak. Hati saya sahaja yang ada dekkaaattttt dengan awak.” Dia tersenyum bahagia. Terasa bagaikan Adli memanggil-manggil dirinya..
           
            “Hurmmm… Nina, saya ada kerja sikit ni. Nanti saya call awak semula ya. Bye…”. Talian terus diputuskan. Walaupun terasa dengan perbuatan Adli, namun dia tetap merasa senang bila Adli menghubunginya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan