Isnin, 19 Ogos 2013

HARNINA - 16






…..E. N. A. M. B. E. L. A. S…..

            Wan Humaira melihat jam di tangan. Sudah terlambatkah dia?, ujarnya dalam hati. Dari jauh papan tanda Restoran Along jelas kelihatan. Dia membelokkan keretanya ke kawasan pakir yang hampir separuh penuh. Dengan berhati-hati dia memakirkan kereta Wira miliknya.
            Sebaik sahaja handbreak ditarik, telefon bimbitnya berbunyi minta di angkat. Wan Humaira yakin pastinya daripada sahabat baiknya, Harnina.
            “Assalamualaikum… ya, ya aku dah sampai ni”. Telefon bimbitnya dimasukkan ke dalam beg tangan semula dan dengan keadaan tergesa-gesa dia keluar dari keretanya. Dalam keadaan tergesa-gesa itulah dia terlanggar seseorang.
            “Ouchhhhh…..”, wanita itu menjerit.
            “Maaf ya cik…errr….puan…..Saya tak sengaja”. Wan Humaira tergagap-gagap dan mengakui silapnya. Dia yang hendak cepat itu terlanggar dengan seseorang.
            “Huh!!! Jalan mata letak kat mana lah!”. Terdengar wanita itu mendengus marah. Wajahnya yang cantik serta rambutnya yang panjang mengurai itu sudah nampak tidak cantik bila dia marah. Berulang kali Humaira meminta maaf di atas kesilapannya. Lelaki yang berada di sebelah wanita itu dengan penuh toleransi menerima maaf daripada Humaira dan meminta maaf bagi pihak kekasihnya pula dan melepaskan Humaira berlalu pergi.
            Harnina yang nampak Wan Humaira sedang berjalan ke arah restoran segera melambai-lambaikan tangan. Kedudukan meja yang jelas untuk dilihat tidak menyukarkan Wan Humaira melihat lambaian sahabatnya lantas dia membalas kembali lambaian tersebut. Hazman yang berada di sebelah turut tersenyum melihat Humaira yang datang menghampiri mereka berdua.
            “Sorry beb aku terlambat”, desah nafas Humaira turun naik jelas kedengaran di cuping telinga Harnina sewaktu mereka berpelukan.
            “Hei, kau berlari atau kena kejar dengan anjing ni?”, seloroh Harnina.
Humaira mengambil tempat duduknya berhadapan dengan Harnina dan Hazman.
            “Harimau… Hai Man. Apa khabar?”. Humaira cepat bertanya khabar dengan Hazman. Hazman tersenyum sambil membalas dengan anggukkan sahaja.
            “Weih…kau ni, apa yang harimau? Kau panggil Abang Hazman ni harimau?”. Biji mata sengaja dijegilkan pada Humaira. Dah berpuluh tahun tak berjumpa dengan Abang Hazman tiba-tiba Humaira menggelarnya dengan panggilan ‘harimau’ pula malam itu.
            “Tidaklah. Kau tanya aku kan tadi kena kejar anjing ke? Jawapan aku harimau”. Masih jelas lagi wajah wanita yang terlanggar dengan Humaira sebentar tadi. Menjerit bagaikan ditusuk dengan pisau pula lagaknya. Humaira membelek kasutnya. Serasanya dia hanya memakai selipar jepun sahaja malam itu.
            “Harimau mana ni Mai?”, ujar Hazman sambil menghulurkan pinggan berisi nasi goreng kampung kepada Humaira bersama dengan air carrot ais yang memang dipesan khas untuk Humaira.
            “Uiiii…..korang masih ingat ye aku suka makan apa. Terharunya aku…”. Dia menghidu-hidu bau nasi goreng tersebut. Terselit rasa bangga di hati Humaira memiliki kawan seperti Harnina dan abangnya, Hazman. Tak sia-sia dia berkawan baik sejak dari kecil lagi.
            “Mai, aku tanya kau tadi harimau mana kau jumpa?”, ulang Hazman. Harnina hanya menjadi pendengar sambil menyedut minumannya.
            “Ohh…sorry..”. Humaira sudah membuat wajah cutenya di hadapan dua beradik itu.
            “Aku terlanggar sorang perempuan tadi. Cantik, bergaya… Gred A”. Ibu jarinya dinaikkan menggambarkan tanda bagus. Sesudu nasi goreng masuk ke dalam mulutnya. Tadi wanita ‘harimau’ itu menjadi perhatiannya tapi sekarang nasi goreng kampung ini lebih menggoda.
            “Habis tu kenapa?”.
            Melihatkan sesudu demi sesudu nasi goreng masuk ke dalam mulut Humaira menjadikan Harnina tidak sabar hendak mendengar cerita sahabatnya itu.
            “Tercekik nanti”. Hazman merapatkan pula air kepada Humaira.
            “Aku nak cepat tadi, masa keluar dari kereta aku terlanggar seorang perempuan cantik dengan pakwe dia. Dia menjerit mak datukkkk….. mengalahkan apalah tadi. Aku mintak maaf sangat-sangat tapi dia cakap macam-macam. Penyudahnya pakwe dia yang mintak maaf bagi pihak dia pada aku. Nasib baiklah pakwe dia handsome. Hehehe…”. Masih terngiang-ngiang lagi suara wanita yang menjerit bila Humaira terlanggar dengannya tadi di telinga.
            “Ohh…itu yang harimau kau kata?”, sedikit tergelak Harnina mendengar cerita dari sahabatnya.
            “Sebenarnya apa hal yang kau beriya-iya nak jumpa dengan aku ni Nina?”, Humaira menghabiskan sisa nasi goreng kampungnya dengan sungguh berselera lagi. Tidak rugi rasanya bila dia bersetuju untuk datang bertemu dengan Harnina kelmarin.
            “Aku dengan Abang Hazman nak ajak kau makan”.
Tersenyum Humaira mendengar jawapan yang tidak diduga dari Harnina. Seketika kemudian mukanya menjadi kemerah-merahan menahan malu. Sudahlah dia makan dengan begitu lahap sekali tadi, inikan pula dua beradik ini mahu mengajak dia makan sahaja.
            “Kenapa? Kau malu ke?”. Abang Hazman memang agak pendiam tapi kalau dah berbunyi, habislah disakatnya semua orang terutama si Humaira ni.
            “Bekejar-kejar aku harini tau. Siap ambil cuti lagi dengan bapak aku semata-mata nak jumpa dengan kauorang berdua. Sampai sini kau orang kata nak ajak aku makan aje? Aku tau la aku ni memang kuat makan. Dulu pun masa kecik-kecik pantang kalau Mak Leha atau mak kau ajak makan, akulah yang datang dulu”. Humaira sudah mengimbas zaman lampau mereka membuatkan kedua beradik itu terkekeh-kekeh ketawa.
            “Ada aku kisah???”. Abang Hazman menambah lagi.
            “Hisyy Abang Man ni”. Dia menyiku sedikit abangnya.
            “Mai, sebenarnya aku ajak kau datang ni sebab aku ada perkara nak mintak tolong dengan kau tau tak?”, sambungnya lagi.
            “Hah…apa la tu nak mintak tolong bagai dengan aku macam dah tak boleh nak cakap dalam telefon pulak”. Perut dah kenyang mulut macam murai pulak si Wan Humaira ni. Bukan senang untuk bersembang dengan Humaira semenjak kedai runcit di kampungnya sudah di buka.
            “Abang Man ni…”, Harnina menyiku Hazman sekali lagi yang tersenyum macam kerang busuk di sebelah. Mata Humaira beralih kepada Hazman pula.
            “Sebelum tu aku nak tanya dulu ni Mai, kau tau tak yang aku ni dah bertunang?”, Hazman memulakan bicara bila mata Humaira sudah melekap padanya.
            “E’eh…hujan tidak ribut pun tidak, lepastu tanya aku pulak tau atau tidak. Yang korang dua beradik ni ada ke jemput atau beritahu aku hah?”. Mata Humaira sudah silih berganti memandang dua mahluk yang berada di hadapannya. Kedua-dua mereka tersenyum sumbing.
            “Abistu kalau kau dah bertunang apasal Man?”. Humaira malas mahu cakap banyak, perut sudah kenyang dan badan pun sudah terasa letihnya. Apa tidaknya, sebaik selesai sahaja menghantar barang-barang di rumah Haji Khamis tadi dia memeriksa kedainya pula sebelum di tutup kemudian dia  terus bergegas datang ke tempat yang dijanjikan.
            “Kau kan pandai buat andaman pengantin kan Mai. Aku ingat nak ambik pakej kau aje, boleh?”.
            Hazman bagaikan mengerti dengan keletihan yang ditanggung oleh Humaira terus sahaja memaklumkan perkara sebenar tanpa berselindung lagi.
            “Kejap..kejap..kejap”, Humaira mengangkat tangannya menyuruh Hazman berhenti seketika. Dia membuka beg tangannya dan mencari sesuatu. Tidak berapa lama kemudian dia mengeluarkan beberapa helai pamplet beserta pen dan buku nota. Kesemua pamplet itu diserahkan kepada Hazman manakala buku nota beserta pen berada di tangannya.
            “Ini pakej yang butik aku tawarkan. Kau Man boleh pilih ikut bajet yang kau ada ni…” Humaira bercerita dengan penuh semangat sekali. Memang patutlah dia ni jadi businesswomen, bercakap memang tip top. Pantang ada peluang dapatkan income semua dah tersedia dalam beg tangannya yang besar itu rupanya. Humaira memang seorang yang berkebolehan dalam menguruskan bisnes. Setelah kedai runcitnya di kawasan kampung tersebut beroperasi, tugasnya lebih banyak di habiskan di kedai runcit manakala butik andamannya telah dipertanggungjawabkan kepada sepupunya, Nisa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan