Sabtu, 23 November 2013

Cerita Hari Ini

TEMPE OH TEMPE

Huh... dah lama sangat tak update blog ni. Yang sebenarnya agak sibuk sedikit dengan tugasan yang melambak banyaknya. So, cerita Harnina pun tak sempat nak update hingga yang terkini. 

Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa tujuan blog ini pada saya. Ianya adalah sebagai satu medium untuk saya 'sekadar berkongsi cerita.' Ianya adalah berkaitan dengan peluang dan ruang yang saya ada di sebalik kesibukan yang ada.

Okeylah... sebenarnya saya nak bercerita perihal TEMPE. Ramai tahu tentang tempe... tapi tak ramai yang tahu tentang saya yang menjual tempe ni. Hahahaha...

Kisahnya bermula sekitar 13 tahun yang lalu. Waktu itu saya berulang alik dari Batu Pahat ke Kuala Lumpur kerana saya mengikuti sesi pembelajaran di sana. Entah macamana, saya mendapat idea untuk membuat jualan runcit secara kecil-kecilan produk ini. Selama setahun saya menjual produk ini kemudiannya saya ditawarkan kerja. Ketika itu saya langsung tak terfikir untuk menyambung jualan tempe ini. Hinggalah setelah berbelas tahun meninggalkan perihal tempe ini, seorang kawan saya bertanya... ' Tak nak jual lagi ke?. Aku nak beli,' katanya. 

Dalam keadaan yang singkat, saya pun mengambil keputusan mencari produk ini dan akhirnya mendapat kembali tempe sebagaimana yang pernah saya jual. Pada hari pertama saya meletakkan status tempe ini... tidaklah ramai yang memberikan respon yang baik. Masuk hari kedua, ramai sahabat-sahabat lama saya mula bertanya dan mula membuat pesanan.

Syukur alhamdulillah.... akhirnya tempe sira pedas yang saya jual mendapat sambutan...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan